KNMI

Wat kan het KNMI verbeteren aan het klimaatdashboard om deze beter aan te laten sluiten bij de behoeften en de gebruikerservaring van de bezoekers?

Het KNMI wil het klimaatdashboard gebruiksvriendelijker maken en beter laten aansluiten bij de behoeften van de bezoekers. Daarom schakelde het KNMI de hulp van onze UX-experts in. Met een gebruikersonderzoek brachten we de gebruikerservaring van de bezoekers in kaart.

Wat kan het KNMI verbeteren aan het klimaatdashboard om deze beter aan te laten sluiten bij de behoeften en de gebruikerservaring van de bezoekers?

Opdrachtgever

KNMI

Vraagstuk

Bestaand product verbeteren

De UX-vraag

?

Met welk doel bezoeken burgers en professionals het KNMI klimaatdashboard en wat is de gebruikerservaring?

Onze aanpak

Inzicht krijgen in waarom bezoekers het klimaatdashboard bezoeken

Met het klimaatdashboard kan iedereen in Nederland dagelijks zien hoe het klimaat aan het veranderen is. Met interactieve grafieken kan je als bezoeker voor verschillende weer variabelen zien hoe deze zich ontwikkelen op de korte en lange termijn.

Het klimaatdashboard kent twee belangrijke doelgroepen:

  • Burgers die geïnteresseerd zijn in het klimaat en klimaatverandering
  • Professionals werkzaam op het gebied van klimaatadaptatie

Met 6 personen uit iedere doelgroep gingen we in gesprek. Na een korte introductie gingen we dieper in op de hot topics van nu: het klimaat en klimaatverandering. Zo kregen we inzicht in de interesses van de doelgroepen op het gebied van klimaatverandering. Ook vroegen we of de deelnemer al bekend was met het klimaatdashboard en zo ja, wat ze ervan vonden.  

Zien hoe je bezoekers het dashboard gebruiken en waar ze tegenaan lopen

Daarna onderwierpen we de deelnemers aan een gebruikerstest. Na het bespreken van de eerste indruk gingen ze aan de slag met kleine taakopdrachten op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Tijdens de taakopdrachten vroegen we deelnemers hardop na te denken. Met vragen zoals: ‘Wat valt je op? In positieve en negatieve zin?’ en ‘Wat verwacht je hier te kunnen doen?’ kregen we inzicht in de gebruikerservaringen.  

Onze opdrachtgever van het KNMI heeft de gesprekken online meegekeken. Iets waar wij maar al te blij mee zijn! Zo konden wij tijdens de interviews vragen vanuit het KNMI direct doorspelen aan de deelnemer.

“Ik had niet verwacht dat het meekijken bij de interviews zó nuttig zou zijn. Ik dacht dat het lezen van het rapport wel zo efficiënt zou zijn. Maar uiteindelijk was ik bij ieder interview zo geboeid, dat ik bijna alles heb meegekeken. Wat er anders moet komt veel beter binnen als je zelf ziet waar mensen mee worstelen, tegenaan lopen.” - Opdrachtgever KNMI
Wat kan het KNMI verbeteren aan het klimaatdashboard om deze beter aan te laten sluiten bij de behoeften en de gebruikerservaring van de bezoekers?

Het resultaat

Een uitnodiging om de resultaten bij het KNMI te komen bespreken sloegen onze onderzoekers natuurlijk niet af. Want hoe tof is het om een keer een bezoekje te brengen aan hét bekendste meteorologische instituut van Nederland!?  

De resultaten van het onderzoek verwerkten we in een visuele rapportage met concrete bevindingen en aanbevelingen. Deze bevindingen zijn in hoofdlijnen ingedeeld in 4 aspecten waar het KNMI het dashboard op gaat optimaliseren:

  • Waardering voor het concept: het klimaatdashboard is voor beide doelgroepen relevant en interessant.
  • Vormgeving: deze is niet overal consistent en oogt voor sommige bezoekers druk.
  • Inhoud: de grafieken zijn ingewikkeld, zelfs voor professionals.
  • Gebruiksvriendelijkheid: menustructurenzijn logisch en het navigeren gaat goed, maar sommige functionaliteiten gaan aan de bezoeker voorbij omdat ze onvoldoende opvallen.

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead yourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!