Hoe ervaren gebruikers je website of app?

Je website of app staat live! Nu wil je weten wat gebruikers ervan vinden en hoe ze je product gebruiken. Werkt het? Lukt het gebruikers om te navigeren? Begrijpen ze de call-to-actions en vinden ze de informatie die zij zoeken? De gebruikerstest (usability test) laat je zien hoe gebruikers jouw website of app ervaren, zodat je deze direct kunt verbeteren.

Gebruikerstest voor je website of app

De situatie

  • Inzicht in gebruikerservaringen

Een gebruikerstest zet je in als je wilt zien hoe (potentiële) gebruikers met jouw website of app aan de slag gaan. Begrijpen ze hoe het werkt en kunnen ze de juiste informatie vinden? Wat vinden ze van de vormgeving en zijn de menustructuren logisch?

Aanpak

  • Gepersonaliseerde taakopdrachten
  • Kwalitatief onderzoek
  • Live getuige zijn van reactie gebruikers
  • Samen onderzoeken en analyseren

In een individueel gesprek met gebruikers maken we gebruik van gepersonaliseerde taakopdrachten. Op deze manier bootsen we een zo realistisch mogelijke gebruikerservaring na.

Met onze eyetracking tool volgen we ook de oogbewegingen van de gebruiker. Dit laat ook het onbewuste gedrag van de gebruikers zien, naast wat ze vertellen. Zo zien we ook waar de gebruiker juist (niet) naar kijkt en kunnen we doorvragen waarom.

Jullie kijken mee met het kwalitatief onderzoek. Je bent live getuige van de reactie van gebruikers, hoe interessant is dat?! Het gebruikersonderzoek kan ook op afstand of online plaatsvinden.

Tijdens de gebruikerstest kunnen jullie observaties delen via een interactief Miro board. Ook staan jullie direct in contact met de onderzoekers, waardoor je tijdens het onderzoek ook vragen aan de gebruiker kan stellen.

Na afloop van de gesprekken bespreek je samen met de onderzoekers de belangrijkste bevindingen in een debrief sessie.

Typische gebruikerstest

5-6 gebruikers per doelgroep
45-60 minuten per interview (online of fysiek)
Binnen 4 weken heb je het antwoord op jouw UX vraag

Resultaat

  • Visueel overzicht met concrete aanknopingspunten
  • Andere typen gebruikerstests

Het rapport geeft waardevolle inzichten in de gebruikerservaring en concrete aanknopingspunten. We geven adviezen en verbeterpunten per element, zowel quick wins als grotere ontwerpkeuzes. De adviezen zijn zo geschreven dat je deze ook makkelijk kunt delen met designers. Daarmee kan je team direct aan de slag met de verbeteringen.

Aanvullend op deze gemodereerde gebruikerstest, kunnen we voor een snelle check onder gebruikers ook ongemodereerd gebruikersonderzoek uitvoeren. Korte video's laten je direct zien hoe gebruikers zelf taakopdrachten uitvoeren.

En als je meer behoefte hebt aan cijfers, helpen we je met een kwantitatief onderzoek zoals een vijfsecondentest of usabilityscores.

Swathi Yerubandi

Swathi Yerubandi

UX Researcher

Meer weten over UX-onderzoek?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Swathi

staat voor je klaar!