Bol.com

Hoe kan Bol.com de online klantreis verbeteren?

Bol.com ziet steeds meer concurrentie van o.a. Amazon en AliExpress. Om marktleider in de Nederlandse markt te blijven wil Bol.com haar klanten de beste winkelervaring bieden. Samen gingen we op zoek naar hoe haar klanten nog blijer gemaakt kunnen worden. Met een customer journey onderzoek namen we elke stap in de path-to-purchase onder de loep.

Hoe kan Bol.com de online klantreis verbeteren?

Opdrachtgever

Bol.com

Vraagstuk

Idee vormen

De UX-vraag

?

Hoe kan Bol.com haar klanten de beste winkelervaring geven?

Onze aanpak

Online community voor snel inzicht in een grote groep klanten

Voor Bol.com is allereerst een online community ingericht met 100 klanten uit zowel Nederland als Vlaanderen. We vroegen de leden van de community te reageren op een aantal belangrijke onderwerpen uit de customer journey. Van het moment dat de klant een product wil kopen tot en met het moment dat de bestelling is afgerond en men het bestelde product in gebruik neemt of retourneert.

We gebruikten hiervoor bewezen onderzoeksmethodes als forum topics, challenges en vragenlijsten. Allemaal in de context van de path-to-purchase. 

Diepgang via focusgroepen

Onderwerpen die uitnodigden tot meer dialoog, bespraken we in kleine focusgroepen binnen de community. Denk aan de betrokkenheid die topklanten van Bol.com voelen bij diverse retailers. Ook keken we hoe de aard van de aankoop en het apparaat waarop besteld werd de klantreis beïnvloedt.

  • Samenbrengen van betrokken klanten om mee te denken binnen een community  
  • Inzet van meer methoden om eerst te verkennen en erna te verdiepen  
  • Stap voor stap de path-to-purchase leren begrijpen
Hoe kan Bol.com de online klantreis verbeteren?

Het resultaat

Inzicht in hoe de path-to purchase binnen de webwinkel te optimaliseren  

De onderzoeksresultaten werden uitgewerkt in een effectieve en overzichtelijke rapportage.  

  • Verbeterpunten voor elke stap van de reis
  • Prioriteiten voor de korte en lange termijn
  • Een overzicht van de drempels die klanten ervaren tijdens het online winkelen

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead yourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!