Zorgverzekeraar CZ wil de app waarmee klanten gemakkelijk declaraties kunnen indienen verder doorontwikkelen. In de toekomst moeten klanten via de CZ Declareren-app ook inzage hebben in hun zorgkosten. Dit scheelt klanten en medewerkers van CZ een hoop tijd aan en moeite aan het opzoeken van gemaakte en gedeclareerde zorgkosten. Deze nieuwe functionaliteit mag niet ten koste gaan van het gebruiksgemak van de huidige app en ook geen nadelige effect hebben op de waardering van de huidige app.
We nodigden klanten van CZ uit deel te nemen aan een online UX-test om de user experience (UX) van de nieuwe functionaliteiten te testen.
CZ leverde klikbare prototypes aan van de nieuwe app, die wij voorlegden aan een diverse klantengroep. We vroegen deze klanten gericht verschillende taken uit te voeren en legden vast hoe zij dit deden. Begrepen zij de vraag, konden zij deze gemakkelijk volbrengen en waren er nog onduidelijkheden?
Daarnaast interviewden we de klantengroep om een goed beeld te krijgen van product begrip en hun ervaring met de content in de app. Uit hun antwoorden leerden we de redenen voor bepaald gedrag tijdens de taakopdrachten.
De meest bruikbare tips voor het door ontwikkelen van de CZ Declareren-app:
Wil je kennismaken of heb je nog vragen?
staat voor je klaar!