Blog
9/1/2023

Een kijkje in de keuken bij de lancering van yourUX.nl

yourUX, is het nieuwe label in Nederland van ervaren UX-onderzoekers in een nieuw jasje. En als je een nieuw label begint dan hoort daar natuurlijk ook een nieuwe website bij. In deze blog schrijven we over hoe wij als UX-onderzoekers tot onze eigen nieuwe website kwamen.

Hoe een UX onderzoeksbureau tot een eigen website komt

Hoe goed is de User Experience van jouw website of app? Tijdens het ontwikkelen van onze eigen website stelden we onszelf natuurlijk ook deze vraag. We nemen je graag mee in ons proces. Een kijkje in de keuken van hoe een UX onderzoekbureau tot hun eigen website komt. En niet alleen dat. We zouden het heel tof vinden als je jouw tips over yourUX.nl met ons deelt om de website verder te verbeteren!

Als UX experts met de billen bloot

Tijdens de ontwikkeling van yourux.nl hadden we natuurlijk één doel voor ogen: een op gebruikers afgestemde website ontwikkelen. Hoe we daartoe gekomen zijn beschrijven we in deze blog. We gaan dus met de billen bloot, maar juist dat is nodig om tot een goed resultaat te komen.

Eerst het idee vormen

Voor het oprichten van yourUX hebben we veel nieuwe dingen nodig. Een plan, een logo, een mooi en knus UX-lab, toffe collega’s en een website. Waar begin je dan?

We stapten fase 1 binnen waarbij goed onderzoek van belang is voor het ontwikkelen van een goede sterke propositie. Tijd om het idee te vormen!

Wat we willen uitstralen weten we, maar dan?

yourUX is opgezet als initiatief van Blauw Research met de bedoeling om opdrachtgevers voor UX-research nog beter en sneller te kunnen helpen. OK, maar dan?

Ons eigen Persona en Behoefte onderzoek met 15 UX’ers

We gingen aan de slag met het vullen van de Business Canvas en vulden deze al voor een groot deel zelf in. Maar we zijn onderzoekers en dus weten we als geen ander hoe belangrijk het is om informatie op te halen bij onze doelgroep.  

Bij het ontwikkelen van de propositie van yourUX hebben we daarom 15 UX’ers en product owners geïnterviewd en aan de hand van persona’s de belangrijkste behoeften van de doelgroep in kaart gebracht.  

Wat hieruit bijvoorbeeld naar voren kwam is dat:

  • Er vaak weinig tijd, capaciteit en expertise is om goed UX-onderzoek uit te voeren
  • Het voor UX professionals een uitdaging is om de resultaten van onderzoek goed over te brengen op collega’s
  • UX-professionals graag UX processen willen standaardiseren en binnen hun organisatie een klantgerichte cultuur willen bouwen

Met deze informatie vulden we onze Business Canvas verder in en kwamen we tot een propositie en een plan. De volgende stap was een website maken voor yourUX. Dus gingen we met deze informatie en al ons enthousiasme naar een cool webdesign en -development bureau: Studio Flabbergasted.

Aan de slag met een tof webdesign bureau

De naam Flabbergasted alleen al gaf ons vertrouwen dat we hier op de goede plek waren voor een toffe website. Het gebruik van veel persoonlijke beelden en creatieve designs sprak ons erg aan. En dus planden we samen een kick-off workshop in waarbij we 3 meter brown paper vulden om alles in de basis scherp te krijgen voor het ontwerpen van de website. Dat was best even zweten, maar vooral super leuk en waardevol om met ons hele yourUX team doen.

Een mock-up van de website als tussenresultaat

Flabbergasted had dezelfde middag al een moodboard en een eerste idee van een ontwerp klaar. Inclusief een idee voor het logo, kleurgebruik, lettertype en fotografie. Aan het einde van de dag besloten we met elkaar wat de richting van het ontwerp moest zijn. Flabbergasted zette dit in de weken erna om in mock-ups.

Onderzoek om het ontwerp te valideren

Met deze mock-ups gingen we aan de slag met het vullen van tekst en beelden in een klikbaar prototype. Best een flinke klus, waar we gelukkig hulp bij hadden van een goede fotograaf en tekstschrijver. Daarna belandden we in wat wij zien als de tweede fase van UX-research, onderzoeken om het ontwerp te valideren. In deze fase wil je dus weten of je de juiste keuzes maakt voordat je geld gaat steken in de daadwerkelijke front- en backend development. Doing things right!

Expert review op onze eigen website

Uiteraard hebben wij de kennis van onze eigen ervaren UX onderzoekers gebruikt om tot een ontwerp te komen dat qua design, content, structuur en functionaliteiten aansluit bij de behoeftes van de persona’s die we eerder hebben vastgelegd.  

Maar als je dan de eerste versie van klikbare prototype goed uitprobeert, krab je je toch even achter de oren. Uit onze expert review op het klikbaare prototype van de website kwam onder andere naar voren dat:

  • de website nog (te) veel lange teksten bevatte
  • niet alle buttons naar de meest logische pagina doorlinkten
  • gebruikers veel moesten scrollen om alle informatie op de pagina te zien

Maar met deze inzichten waren we er nog niet. Aanpassingen op de eerste versie wilden we daarna natuurlijk voor het echie testen bij gebruikers.

Gebruikerstest: wat vindt onze doelgroep ervan?

Voordat we daadwerkelijk LIVE gingen met deze website, hebben we 5 UX’ers en product owners geïnterviewd terwijl zij onze website gebruikten in ons eigen UX-lab. In dit gebruikersonderzoek kwamen wij toch nog best wat haken en ogen tegen:

  • er staat veel relevante informatie op de site, maar bezoekers moesten er nog te veel naar zoeken
  • onze onderzoeksmethodes stonden nog teveel centraal in plaats van de vraag waarmee een (potentiële) klant kan komen
  • met eyetracking zagen we dat er toch wat te veel fancy, bewegende design elementen op de site stonden, wat de aandacht weghaalde van informatie die er écht toe doet.

Resultaat: een visueel Miro board voor alle aanpassingen

Alle inzichten – en dat waren best veel post-its- hebben we samengevat in een visueel Miro board. Op deze manier konden wij, maar ook ons designbureau, direct aan de slag met concrete punten om de website verder te verbeteren. Bijvoorbeeld: de pagina hierboven had een gaaf bewegend element waar we uitleg geven over de drie ontwikkelfases waarin je UX research kunt inzetten. Dit hebben we op basis van overduidelijke feedback helemaal weggelaten op de website. Less is more, maar wel met een beetje pijn in ons hart :-)

Heb jij nog tips? Shoot!!

We hebben ons in dit hele proces en met het doen van UX-research kwetsbaar opgesteld met de bedoeling om een toffe, maar vooral ook relevante website te lanceren. Maar een website is nooit klaar, al zijn we er al best een beetje trots op

Nu echt met de billen bloot: de lancering van yourUX.nl. Terwijl we zelf ook nog verbeterwensen hebben voor de toekomst, gaan we ervoor met deze versie van de website.

We blijven ons alleen kwetsbaar opstellen en vandaar de vraag aan jou:

Heb je tips voor onze website?

Stuur dan jouw tips naar maarten.vandenbroek@yourux.nl

Doe dit voor 1 maart 2023 en maak kans om een Expert Review van onze yourUX-onderzoekers te winnen. Zo helpen we elkaar aan een betere UX. Ja toch?!

Iedere maand een kant-en-klaar kennispakketje

...direct in je mailbox!

test