ANWB

Welk ontwerp voor een nieuwe betalingspagina vinden ANWB-leden het beste?

ANWB is met bijna 4,8 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. Het is daarom belangrijk dat de webpagina’s van de ANWB duidelijk zijn en alle leden makkelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Zo ook de webpagina voor het aanvragen van een creditcard. ANWB ontwikkelde 2 versies van de webpagina en betrok ANWB-panelleden om te bepalen welke variant het meest gebruiksvriendelijk is.

Welk ontwerp voor een nieuwe betalingspagina vinden ANWB-leden het beste?

Opdrachtgever

ANWB

Vraagstuk

Ontwerp valideren

De UX-vraag

?

Welke van de twee ontwikkelde webpagina’s heeft de voorkeur en waarom?

Onze aanpak

Wij voerden een hybride kwalitatief en community ux-onderzoek uit onder leden van het ‘Denk mee met de ANWB’ panel. Deze methode leverde cijfers op, maar gaf ook inzicht in de achterliggende motivaties en barrières van de ANWB-leden.

In drie dagen tijd gaven bijna 200 ANWB-panelleden feedback op de twee ontwerpen. De ANWB gebruikt het ‘Denk mee met de ANWB’ panel vaker bij de beoordeling van vraagstukken. Leden worden op deze manier betrokken bij keuzes die ANWB moet maken over onderwerpen, zoals mobiliteit, vrije tijd en vakantie, maar ook om producten en diensten te verbeteren.

Hybride community onderzoek:

  • Leden structureel betrekken bij interne vraagstukken
  • Snel schakelen: de doelgroep is altijd beschikbaar
  • Inzetbaar in verschillende fases van productontwikkeling (van schetsen tot livegang)
  • Combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve inzichten
Welk ontwerp voor een nieuwe betalingspagina vinden ANWB-leden het beste?

Het resultaat

Leden hadden geen duidelijke voorkeur voor een van de twee ontwerpen. ANWB ontwierp daarom een nieuwe meer gebruiksvriendelijke webpagina voor creditcardbetaling.

De elementen uit beide versies waar de leden het meest tevreden over waren en waarbij ze de meest positieve ervaring beleefden, werden meegenomen in het nieuwe ontwerp.  

  • Snel inzicht in wat wel en niet werkt voor nieuwe webpagina’s
  • Onderbouwing vinden om gevalideerde ontwerpkeuzes te maken
  • Inzichten waarmee ontwerpers direct aan de slag kunnen
  • Heldere, actiegerichte rapportage met input voor verdere ontwikkeling van nieuwe webpagina

Maarten van den Broek

Maarten van den Broek

Business Lead YourUX

Meer weten over UX-research?

Wil je kennismaken of heb je nog vragen?

Maarten

staat voor je klaar!